Posted by BoSoegaard on September 17, 2024
Furesø kommune har udsendt forslag til fremtidig busdrift i høring på kommunens høringsportal, som du kan læse her.
Bortset fra myldre- og skoletid er der stor tomgangskørsel og kørsel med 1-2 pasagerer med Bus 152. Furesø kommunes tilskud til Bus 152 var i 2023 på kr. 3,1 mio. Derfor ikke overraskende, at Bus 152 foreslås indskrænket til timedrift fra 2026/27.
Heldigvis har vi fået Bus 153, som også betjener bydelen. Bus 153 har timedrift, men uheldigvis sammenfaldende med Bus 152's ene halvtimesdrift. Det vil sige, at Bus 153 reelt kanibaliserer på passagerer til Bus 152. Det er langt fra hensigtsmæssigt, og slet ikke bæredygtigt.
I Jonstrup '89s høringsbrev, som du kan læse her, udtrykker Jonstrup '89 forståelse for reduktion af kørslesfrekvensen, men præciserer behovet for at koordinere Bus 152 og 153 således, at frekvensen fastholdes på halvtimesdrift gennem 'det gamle Jonstrup'. Turen mellem Jonstrup og Måløv er ca. 4 minutter længere med Bus 153 end med Bus 152. Det vurderer vi er til at leve med. Mellem Jonstrup og Værløse er tiden den samme.
Muligvis udvikles kørslen med Bus 162 og 153 en gang i fremtiden til én busforbindelse. Jonstrup '89 vil fortsat samarbejde med forvaltningen om Jonstrups kollektive trafik, og vi modtager meget gerne forslag fra bydelens borgere.